Sunday, April 27, 2014

TOPIK 9 PENSKORAN PENTAKSIRAN

TOPIK 9 PENSKORAN PENTAKSIRAN


PENSKORAN RUBRIK
Petikan dari http://web.moe.gov.my/lp/files/penerbitan/buku_pbs/buku%20dalam.pdf

Kegunaan :
1) Digunakan untuk menilai penguasaan subjek atau aktiviti yang dilakukan oleh murid
2) Digunakan sebagai panduan untuk menilai sampel yang dibuat oleh pelajar
3) Digunakan untuk menilai aktiviti kumpulan, projek dan juga pembentangan lisan oleh pelajar
4) Kegunaannya bergantung kepada tujuan penilaian bukannya bergantung kepada aras gred/subjek

Kelebihan:
1) Menyokong peperiksaan di mana spesifik kriteria telah dicapai
2) Menyediakan maklumbalas kepada pelajar bagaimana mereka boleh meningkatkan pencapaian mereka

Pengkoran Holistik
Skema permarkahan yang disediakan secara umum sebagai panduan.
Skema ini sesuai bagi permarkahan soalan berbentuk karangan atau esei.
Permarkahan diberi berdasarkan impression.
Pemeriksaan holistik memerlukan pemeriksa atau guru yang berpengalaman dan benar-benar menguasai bidang atau mata pelajaran berkenaan.


Penskoran Analitik
Pemarkahan secara analitik lebih terperinci daripada holistik.
Ia mengandungi nilai tara isi kandungan, pengelolaan dan proses yang lebih khusus.
Pemarkahan secara analitik lebih objektif berbanding dengan holistik.
Ia mengambil masa yang lama.


No comments:

Post a Comment