Sunday, March 9, 2014

TOPIK 5 REKA BENTUK DAN PEMBINAAN UJIAN

TOPIK 5 REKA BENTUK DAN PEMBINAAN UJIAN
- OBJEKTIF UJIAN
- TEMPOH MASA DAN JENIS UJIAN
- JADUAL SPESIFIKASI UJIAN
- TAKSONOMI SOLO      (new post)
- TAKSONOMI BLOOM  (new post)



Objektif Ujian

Langkah pertama dalam pembinaan ujian : menentukan tujuan/ objektif ujian tersebut (penting- menentukan bagaimana jadual spesifikasi ujian akan disediakan)


Dalam konteks bilik darjah - tujuan ujian dikelaskan kepada empat 

1) Ujian Penempatan - memperoleh maklumat yang dpt digunakan untuk menempatkan murid dlm kumpulan (Ujian Rujukan Norma
2) Ujian Diagnostik- menentukan punca masalah supaya langkah pemulihan dpt diambil dgn segera dan betulUjian Rujukan Kriteria
3) Ujian Formatif- menentukan kemajuan murid serta tahap penguasaan mereka dalam perjalanan Ujian Rujukan Kriteria
4) Ujian Sumatif- mengukur pencapaian pada akhir tahun dan pada akhir sesuatu kursus untuk tujuan penggredan dan pemeringkatanUjian Rujukan Norma



Tempoh Masa dan Jenis Ujian

Dua jenis ujian - 

: tujuan penilaian
(i) Ujian Rujukan Norma

  • membandingkan pencapaian seseorang murid dengan murid yang lain dalam satu ujian yang sama
  • biasanya meliputi satu bidang pelajaran yang luas dan selalunya untuk penilaian sumatif
  • digunakan untuk mengukur perbezaan pencapaian individu
  • disediakan menggunakan jadual spesifikasi ujian serta merangkumi pelbagai tahap kesukaran untuk mendapatkan diskriminasi maksimum antara calon.


(ii) Ujian Rujukan Kriteria

  • membandingkan pencapaian dengan kriteria yang ditentukan
  • ia lebih tertumpu pada tugas-tugas pembelajaran yang terhad
  • digunakan dalam penilaian formatif iaitu untuk mengukur penguasaan sesuatu kemahiran

:::::::

(a) Ujian pencapaian
  • ujian yang digubal oleh guru bagi mengukur sejauh mana sesuatu kumpulan murid atau seseorang murid berkenaan telah menguasai sesuatu topik yang telah dipelajari.
  • dijalankan dalam bentuk membuat perbandingan dgn pelajar lain dlm sesuatu bilih darjah (Rujukan norma) atau membuat rujukan tertentu bagi sesuatu aras dlm topik (rujukan kriteria) sesebuah dlm kurikulum.
  • kebanyakan berteraskan - rujukan norma
  • digunakan untuk mengukur aspek pencapaian akademik, attitud, siasah, minat, sikap dan sbgnya.
  • dalam akademik, ia boleh mengukur kebolehan, pengetahuan serta kemahiran pelajar dlm pdp di bilik darjah
(b) Ujian Kecerdasan
  • Dikenali Ujian Mental
  • Mengukur perbezaan di antara individu
  • Banyak mengalami perubahan serentak dengan perkembangan bidang psikologi
  • Sejarah bagi ujian ini bermula sejak tahun 1796
  • Ujian ini mula berkembang sejak Galton pada thn 1969
(c) Ujian Prestasi 
  • Memerlukan pelajar membuat beberapa tugasan lain sebagai tambahan kepada memjawab soalan
  • tertumpu kepada kebolehan murid-murid melakukan sesuatu tugasan yang diberi berbanding hanya menjawab soalan sahaja
  • tidak ada gerak balas boleh dianggap sebagai "baik"
  • Rumit
(d) Ujian Diagnostik
  • Mengenal pasti sesuatu perkara atau masalah yang berlaku dalam pdp dan menentukan punca-punca yang menyebabkan masalah berkenaan berlaku.
  • bertujuan untuk menentukan kedudukan murid dlm pelajarannya dan mengenal pasti sebab-sebab berlakunya kelemahan murid dlm pembelajarannya.
  • Ujian tidak memberikan skor/gred kepada murid
  • Ujian ini adalah untuk memperbaiki kelemahan tertentu
  • Ujian ini dapat memberi peluang kepada guru untuk menjalankan langkah pemulihan kepda murid-murid berkenaan


Jadual Spesifikasi Ujian













No comments:

Post a Comment