TOPIK 5 REKA BENTUK DAN PEMBINAAN UJIAN
- OBJEKTIF UJIAN
- TEMPOH MASA DAN JENIS UJIAN
- JADUAL SPESIFIKASI UJIAN
- TAKSONOMI SOLO (new post)
- TAKSONOMI BLOOM (new post)
Objektif Ujian
Langkah pertama dalam pembinaan ujian : menentukan tujuan/ objektif ujian tersebut (penting- menentukan bagaimana jadual spesifikasi ujian akan disediakan)
Dalam konteks bilik darjah - tujuan ujian dikelaskan kepada empat
1) Ujian Penempatan - memperoleh maklumat yang dpt digunakan untuk menempatkan murid dlm kumpulan (Ujian Rujukan Norma
2) Ujian Diagnostik- menentukan punca masalah supaya langkah pemulihan dpt diambil dgn segera dan betulUjian Rujukan Kriteria
3) Ujian Formatif- menentukan kemajuan murid serta tahap penguasaan mereka dalam perjalanan Ujian Rujukan Kriteria
4) Ujian Sumatif- mengukur pencapaian pada akhir tahun dan pada akhir sesuatu kursus untuk tujuan penggredan dan pemeringkatanUjian Rujukan Norma
Tempoh Masa dan Jenis Ujian
Dua jenis ujian -
: tujuan penilaian
(i) Ujian Rujukan Norma
(ii) Ujian Rujukan Kriteria
- OBJEKTIF UJIAN
- TEMPOH MASA DAN JENIS UJIAN
- JADUAL SPESIFIKASI UJIAN
- TAKSONOMI SOLO (new post)
- TAKSONOMI BLOOM (new post)
Objektif Ujian
Langkah pertama dalam pembinaan ujian : menentukan tujuan/ objektif ujian tersebut (penting- menentukan bagaimana jadual spesifikasi ujian akan disediakan)
Dalam konteks bilik darjah - tujuan ujian dikelaskan kepada empat
1) Ujian Penempatan - memperoleh maklumat yang dpt digunakan untuk menempatkan murid dlm kumpulan (Ujian Rujukan Norma
2) Ujian Diagnostik- menentukan punca masalah supaya langkah pemulihan dpt diambil dgn segera dan betulUjian Rujukan Kriteria
3) Ujian Formatif- menentukan kemajuan murid serta tahap penguasaan mereka dalam perjalanan Ujian Rujukan Kriteria
4) Ujian Sumatif- mengukur pencapaian pada akhir tahun dan pada akhir sesuatu kursus untuk tujuan penggredan dan pemeringkatanUjian Rujukan Norma
Tempoh Masa dan Jenis Ujian
Dua jenis ujian -
: tujuan penilaian
(i) Ujian Rujukan Norma
- membandingkan pencapaian seseorang murid dengan murid yang lain dalam satu ujian yang sama
- biasanya meliputi satu bidang pelajaran yang luas dan selalunya untuk penilaian sumatif
- digunakan untuk mengukur perbezaan pencapaian individu
- disediakan menggunakan jadual spesifikasi ujian serta merangkumi pelbagai tahap kesukaran untuk mendapatkan diskriminasi maksimum antara calon.
(ii) Ujian Rujukan Kriteria
- membandingkan pencapaian dengan kriteria yang ditentukan
- ia lebih tertumpu pada tugas-tugas pembelajaran yang terhad
- digunakan dalam penilaian formatif iaitu untuk mengukur penguasaan sesuatu kemahiran
:::::::
(a) Ujian pencapaian
- ujian yang digubal oleh guru bagi mengukur sejauh mana sesuatu kumpulan murid atau seseorang murid berkenaan telah menguasai sesuatu topik yang telah dipelajari.
- dijalankan dalam bentuk membuat perbandingan dgn pelajar lain dlm sesuatu bilih darjah (Rujukan norma) atau membuat rujukan tertentu bagi sesuatu aras dlm topik (rujukan kriteria) sesebuah dlm kurikulum.
- kebanyakan berteraskan - rujukan norma
- digunakan untuk mengukur aspek pencapaian akademik, attitud, siasah, minat, sikap dan sbgnya.
- dalam akademik, ia boleh mengukur kebolehan, pengetahuan serta kemahiran pelajar dlm pdp di bilik darjah
(b) Ujian Kecerdasan
- Dikenali Ujian Mental
- Mengukur perbezaan di antara individu
- Banyak mengalami perubahan serentak dengan perkembangan bidang psikologi
- Sejarah bagi ujian ini bermula sejak tahun 1796
- Ujian ini mula berkembang sejak Galton pada thn 1969
(c) Ujian Prestasi
- Memerlukan pelajar membuat beberapa tugasan lain sebagai tambahan kepada memjawab soalan
- tertumpu kepada kebolehan murid-murid melakukan sesuatu tugasan yang diberi berbanding hanya menjawab soalan sahaja
- tidak ada gerak balas boleh dianggap sebagai "baik"
- Rumit
(d) Ujian Diagnostik
- Mengenal pasti sesuatu perkara atau masalah yang berlaku dalam pdp dan menentukan punca-punca yang menyebabkan masalah berkenaan berlaku.
- bertujuan untuk menentukan kedudukan murid dlm pelajarannya dan mengenal pasti sebab-sebab berlakunya kelemahan murid dlm pembelajarannya.
- Ujian tidak memberikan skor/gred kepada murid
- Ujian ini adalah untuk memperbaiki kelemahan tertentu
- Ujian ini dapat memberi peluang kepada guru untuk menjalankan langkah pemulihan kepda murid-murid berkenaan
Jadual Spesifikasi Ujian
No comments:
Post a Comment